Već treću godinu za redom Hrvatska se ne nalazi na listi privlačnih tržišta za ulaganje u maloprodaju, globalno istraživanje razvijenosti maloprodaje globalne konzultantske kuće A.T. Kearney za 2012. pokazuje kako veliki trgovački lanci zaobilaze Hrvatsku, Sloveniju i Mađarsku, a od zemalja regije jedino se Makedonija pozicionirala na visokom 21. mjestu, što ju čini zanimljivim tržištem za daljnji razvoj maloprodaje. Hrvatsko tržište maloprodaje spada u skupinu razvijenih tržišta i više nije privlačno za greenfield investicije velikih stranih lanaca. S više od 200 četvornih metara po stanovnika modernih maloprodajnih površina hrvatsko maloprodajno tržište se može smatrati razvijenim.
Već treću godinu za redom Hrvatska se ne nalazi na listi privlačnih tržišta za ulaganje u maloprodaju, globalno istraživanje razvijenosti maloprodaje globalne konzultantske kuće A.T. Kearney za 2012. pokazuje kako veliki trgovački lanci zaobilaze Hrvatsku, Sloveniju i Mađarsku, a od zemalja regije jedino se Makedonija pozicionirala na visokom 21. mjestu, što ju čini zanimljivim tržištem za daljnji razvoj maloprodaje.
"Hrvatsko tržište maloprodaje spada u skupinu razvijenih tržišta i više nije privlačno za greenfield investicije velikih stranih lanaca", objašnjava Tomislav Čorak, mlađi partner u A.T. Kearneyu zadužen za Hrvatsku i Madžarsku.
Napominje kako se s više od 200 četvornih metara po stanovnika modernih maloprodajnih površina hrvatsko maloprodajno tržište može smatrati razvijenim.
Istodobno je tržište zasićeno i obilježeno relativno visokom koncentracijom maloprodajnih lanca. Konkurencija je žestoka, a maloprodajne nekretnine su postale skupe i nisu više lako dostupne. Zbog svega toga strani lanci više ne pomišljaju na greenfield investiranje u hrvatsko tržište, a najbolja mogućnost ulaska na naše tržište je akvizicija postojećeg igrača, kaže Čorak.
U A.T. Kearneyevom globalnom istraživanju razvijenosti maloprodaje (GRDI - Global Retail Development Index) Brazil je drugu godinu za redom zadržao vodeću poziciju zahvaljujući rastućoj srednjoj klasi, visokim stopama potrošnje, velikoj urbanoj populaciji te smanjenom političkom i financijskom riziku.
Slijede ga Čile, Kina, Urugvaj i Indija.
No, iako su Brazil, Rusija, Indija i Kina (BRIC zemlje) i dalje svjetski lideri u maloprodaji, ima puno površinom manjih država koje imaju značajan neiskorišten potencijal. Među njima su Gruzija (6. mjesto), Oman (8. mjesto), Mongolija (9. mjesto) i Azerbejdžan (17. mjesto).
S obzirom na snažan rast zemalja u razvoju u usporedbi s vrlo malim rastom u Europi i Sjevernoj Americi, svjetski trgovački lanci primorani su širiti se na tržišta u razvoju. Tako su u proteklih pet godina veliki trgovački lanci poput Wal-Marta (SAD), Carrefoura (Francuska), Tesca (Velika Britanija) i Metroa (Njemačka) zabilježili dva i pol puta veći rast prihoda u zemljama u razvoju nego na svojim domaćim tržištima, navodi Čorak.
GRDI rangiranje se objavljuje od 2002. godine i predstavlja ljestvicu 30 država u razvoju s najvećom perspektivom investiranja u maloprodajni sektor. Kod rangiranja se uzima u obzir 25 različitih pokazatelja koji objedinjuju makroekonomske varijable, kao i pokazatelje vezane uz maloprodaju.